ببینید| سرزمینی در ترکیه که حافظ سنت هخامنشیان بود / داستان کاپادوکیه
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۷۱۹۶
کیفیت پایین:
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیکیفیت خوب:
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیعصر ایران؛ محسن ظهوری - ما درون یک تابلوی نقاشی قدیمی هستیم، و شاهد نبردی مهم. کسی که شمشیرش را بالا برده، اسکندر مقدونیست. رو به داریوش سوم هخامنشی در نبرد گوگَمِل؛ جنگی سرنوشتساز در نزدیکی اربیل در عراق امروز.
اینجا برای روایت آخرین سالهای شاهنشاهی هخامنشیان نیامدهایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بیشتر ببینید:
شهر اشکانی زیر پتک داعش / جنگیر در بقایای محوطه پارتی (فیلم)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داستان را با آریاراته آغاز کردیم که ساتراپ هخامنشیان بر کاپادوکیه بود. کسی که پس از شکست در برابر اسکندر مقدونی، به سرزمین خود رفت و دیوار دفاعی محکمی برای نبرد ساخت تا کاپادوکیه را به عنوان آخرین بازمانده فرهنگ هخامنشیان نگه دارد.
سرزمینی که این آتشدان از آن پیدا شده و به گفته شوکت دونمِز استاد بخش باستانشناسی دانشگاه استانبول، نشان از فراگیری فرهنگ ایرانی در آن منطقه دارد.
کاپادوکیه امروز در قلب ترکیه است. منطقهای که معماری سنگیاش آوازهای جهانی دارد. اما این نام روزگاری بر سرزمین وسیعی بود که تاریخ پرفراز و نشیبی را پشتسر گذاشته. جایی کوهستانی بین رودهای هالیس و فرات که از شمال به دریای سیاه میرسید و از جنوب به رشتههای کوههای توروس. محصور شده در پناهگاهی طبیعی، آن هم در آناتولی که منطقهای بسیار مهم برای گذر بین شرق و غرب روزگار بود.
میدانیم نخستین قدرتی که آن را ضمیمه خود کرد، هیتیها بودند. پادشاهی کوچکی در حوالی بُغازکوی امروز در استان چوروم ترکیه که کمکم بخشهای وسیعی از آناتولی و سوریه را به تصرف خود درآورد. فرمانروایان قدرتمندی که حدود ۱۷۰۰ پیش از میلاد پا به سرزمین وسیع کاپادوکیه گذاشته و تمام شهرها و روستاهای آن را به فرمان درآوردند.
هیتیها هزار سال بر این سرزمین حاکم بودند تا به دست آشوریها سقوط کردند. امپراتوری بزرگی که در زمان خود رقیب نداشت. گرچه کاپادوکیه همیشه در اختیار آنها نبود و لیدیه بر آن دست گذاشته بود و بین دو قدرت درگیری شدید برای تسلط به آن در جریان بود.
اینجا در ایران، حدود ۸۰ سال پس از تصرف کاپادوکیه به دست آشوریها، هوخشتره تاج بر سر میگذارد. سومین پادشاه ماد که در فکر ایجاد امپراتوریست. او موفق میشود در همکاری با دولت بابل، سپاه عظیمی درست کرده و به جنگ آشوریها برود.
کاپادوکیه در اتحادی نظامی با آشور همراه است و نبرد آغاز میشود. با سقوط نینوا پایتخت آشور، کاپادوکیه هم در ضعف قرار میگیرد و گفتهاند همه یا بخشهایی از آن جزو قلمروی ماد میشود. به این ترتیب مرز امپراتوری هوخشتره تا رود هالیس یا همان قزلایرماغ امروز گسترش مییابد؛ جایی که مادها با لیدیه (قدرت بزرگ در شرق آناتولی) همسایه میشوند.
لیدیه کاپادوکیه را از آن خود میدانست و جنگ با مادها آغاز شد. جنگهایی فرسایشی که برندهای نداشت. البته برنده اصلی از شرق خود را رساند. سپاه کوروش، امپراتوری ماد را به پایان رساند و تمام سرزمینهای تحت فرمان آن را هم ضمیمه خود کرد. کاپادوکیه حالا تحت فرمان هخامنشیان بود و لیدیه هنوز نسبت به آن ادعا داشت؛ پس جنگ گریزناپذیر بود.
هرودوت مورخ یونانی نوشته که در این دوره سپاه کروزوس شاه لیدی از رود هالیس گذشت و پا به پتِریا شهر باستانی گذاشت. سپس در آن منطقه اردو زدند و کشتزارهای مردم را غارت و بسیاری را برای بردگی به سارد پایتخت خود بردند.
زمستان همان سال بود که لیدیه با سپاه کوروش غافلگیر شد. سپاهی که از کاپادوکیه گذشت و به سارد رفت که گفتهاند اسبهای مشهور کاپادوکیهای هم همراه سپاهش بودند.
کاپادوکیه به پرورش اسب معروف بوده. در زبان فارسی باستان آنطور که داریوش هخامنشی در بیستون نامش را آورده، کَتْپَتوکَه نامیده میشد که معنی آن را سرزمین اسبها دانستهاند. منطقهای وسیع که در دوره کوروش با بیست شهرستان به صورت یک ساتراپی درآمد و به بیشترین وسعت خود رسید؛ یکی از مهمترین ایالتهای هخامنشیان که جاده شاهی داریوش از شوش به آنجا میرسید و از آن به سارد میرفت. جایی که طبق شواهد، آئینهای مربوط به آتش در آن رواج داشته؛ شبیه آنچه در ایران دوره هخامنشی بوده.
کاپادوکیه در طول دوره هخامنشیان نقشی مهم داشته. در دوره داریوش جنگ با سکاها را پیش برد و در زمان خشایارشا محلی بود برای به هم پیوستن تمام سربازان شاهنشاهی هخامنشی تا به یونان حمله کنند. اردشیر دوم شاهد شورش آنها بود و اردشیر سوم با همراهی آنها به مصر لشگر کشید. گفتهاند در همین دوره بود که کاپادوکیه به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد.
آریاراته فرمانروای کاپادوکیه شمالی بود که داریوش سوم را در جنگ گوگَمِل علیه اسکندر مقدونی همراهی کرد. او پس از شکست به مقاومت در برابر مقدونیها ادامه داد و حکومت خود را مستقل نگه داشت؛ جایی برای فرماندهان هخامنشی که در آن پناه بگیرند و سپاهیان را سامان دهند.
فرماندار کاپادوکیه جنوبی قبلتر در نبرد با سپاه اسکندر مرده و سرزمینش به تصرف مقدونیها درآمده بود.
با مرگ اسکندر، وقتی قدرت امپراتوری عظیم مقدونی به پِردیکا یکی از سردارانش رسید، کاپادوکیه در خطر قرار گرفت. با حمله پِردیکا به کاپادوکیه، آریاراته شکست سختی میخورد و همراه با اعضای خانوادهاش مصلوب میشود. اما برادرزاده او زنده ماند. آریاراته دوم که به ارمنستان گریخته بود، بعدها توانست با کشتن فرماندار منصوب مقدونی، دوباره کاپادوکیه را به دست آورد و با پذیرش فرمانروایی سلوکی جای خود را در منطقه امن کند. در سرزمینی که حالا به کاپادوکیه در جنوب و پونتوس در شمال معروف بود.
سلسله آریاراته به این ترتیب ادامه یافت. خاندانی که خود را از نوادگان کوروش میدانستند و در تاریخ به نام سلسلهای با فرمانروایان ایرانیتبار شناخته میشوند. آنها خود را شاه خواندند و با سلوکیان به صلح رسیدند. کاپادوکیه در زمان قدرت رومیان و اشکانیان نیز نقشی فعال داشت و نهایتا سرزمینشان به دست ساسانیان افتاد. گرچه سلطه روم بر آن زیاد و نگه داشتن این سرزمین هم برای ساسانیان کار دشواری بود.
با همه این فراز و نشیبها، در طول سالها آیینهای مرتبط با آتش در کاپادوکیه برگزار میشده. این را استرابو جغرافیدان رومی گفته که از مراسم آنها برای ستایش از آتش و قربانی در آتشگاه یاد کرده.
پیدا شدن آتشدانی در ناحیه کوهستانی اَرجیش که در چهارسویش تصویر مردی در حال نیایش حجاری شده، یکی از نشانههای برگزاری این آیین است.
به گفته شوکت دونمِز، کشف این آتشگاه در اولوز هویوک هم، نشان میدهد که مراسم مرتبط با آتش در قلمروی کاپادوکیه باستانی، فقط مختص مغان و درباریان نبوده و مراسم در فضای باز و توسط عموم مردم برگزار میشده.
کاپادوکیه امروز یکی از مهمترین مناطق تاریخی در ترکیه است. سرزمینی با خانههای سنگی زیبا و معماری شگفتانگیز که تاریخ طول و درای به خود دیده و تا قرنها پس از سقوط هخامنشیان، نگهدارنده فرهنگ و سنتهای آنان بود.
منبع: عصر ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مهدی احمدی امروز در همایش روحانیون وطلاب، ائمه جمعه وجماعات با موضوع حمایت و تقدیر ازنیروی انتظامی به خاطر برقراری طرح نور گفت: محجبه بودن خودش عاملی برای سوق دادن انسان به حیا و عفت است و این دو مقوله جدایی ناپذیر هستند و انحصار به زن و مرد ندارند.
دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان قزوین گفت: عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است، در کنار حیا و عفت مقوله حجاب است که کاملاً در ارتباط اصولی با حیا و عفت است و امروزه حجابی که دختران ما انتخاب میکنند حجابی انتخابی و آگاهانه است.
حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: حجاب و پوشش تنها مختص انسان نبوده و با نگاه به عالم هستی، در مییابیم که خداوند تمام موجودات را دارای پوشش و حفاظ آفریده و عریانی و برهنگی را عامل افول و سقوط برشمرده است.
وی ادامه داد: امنیت مسئله سادهای نیست و اینکه نیروهای انتظامی شب و روز خود را در این راستا خرج میکنند، قابل تقدیر است.
دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان قزوین تصریح کرد: دشمنان امروز در تمامی عرصه در مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستادهاند و جمهوری اسلامی ۴۵ سال است که در برابر این توطئهها با سربلندی ایستاده است.
وی ادامه داد: طرح نور باید با قدرت اجرا شود و تداوم آن موجب دلگرمی جامعه است. وی اظهار کرد: فرماندهی انتظامی کشور در جهت عمل به مطالبه عمومی جامعه و در راستای ایجاد سلامت اجتماعی و فرهنگی و آرامش و امنیت اخلاقی در مقام ضابط قانونی دستگاه قضائی به وظایف محوله خود پرداخته است و خوشبختانه در مدت برگزاری این طرح در کشور ودر استان شهروندان به خوبی همراهی وهمکاری داشتهاند که جای تقدیر است.
حجت الاسلام احمدی بیان کرد: اگر در جامعه امر به معروف و نهی از منکر نباشد منکر و ظلم حاکم خواهد شد و وظیفه همه در امر به معروف و نهی از منکر تذکر لسانی است.
دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان قزوین تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم، حساس و سرنوشت ساز اسلامی و رویکرد اساسی انبیا و معصومین و اولیای الهی است.
کد خبر 6091521